Gå vidare till innehåll

Vitamin D-brist: Symptom, orsaker och behandling

Av Ivan Spoljaric 23 Jan 2023 0 kommentarer
vitamin-d brist

Introduktion

Varför Vitamin D är viktigt

Vitamin D är ett viktigt näringsämne som hjälper till att hålla våra ben starka och friska. Det hjälper också till att reglera kroppens immunförsvar och hjälper till att absorbera kalcium.

Problem med Vitamin D-brist

Vitamin D-brist är vanligt i Sverige, speciellt under vinterhalvåret då solen är svag. Det kan leda till ett antal olika hälsoproblem, inklusive svaga ben, trötthet och en ökad risk för infektioner. Det kan också öka risken för sjukdomar som osteoporos och hjärt- och kärlsjukdomar.

Symptom på vitamin D-brist

Fysiska symptom

  • Svaga ben och muskler: Vitamin D är viktigt för att hålla benen starka, så brist på vitaminet kan leda till svaga ben och muskler, inklusive ryggsmärtor och trötthet.
  • Ont i kroppen: Vitamin D-brist kan orsaka allmänt ont i kroppen, speciellt i rygg, bröst och huvud.
  • Andnöd och Bröstsmärtor: Vitamin D-brist kan också orsaka svårigheter att andas och bröstsmärtor, vilket kan vara ett tecken på lung- eller hjärtproblem.
  • Trötthet: Vitamin D-brist kan också orsaka trötthet och utmattning, eftersom vitaminet är viktigt för att reglera kroppens energiomsättning.
  • Huvudvärk: Vitamin D-brist kan orsaka huvudvärk, vilket kan vara ett tecken på att det finns en brist på vitaminet i kroppen.

  • Psykiska symptom

    • Depression: Vitamin D-brist kan orsaka depression eftersom det är viktigt för hormonreglering och nervsystemets funktion.
    • Ångest: Vitamin D-brist kan även orsaka ångest, eftersom det påverkar hormonbalansen och kan påverka humöret.
    • Minnesproblem: Vitamin D-brist kan också orsaka minnesproblem och svårigheter att koncentrera sig, eftersom det är viktigt för hjärnfunktionen.

    Andra symptom

    • Hudproblem: Vitamin D-brist kan orsaka hudproblem som psoriasis och eksem, eftersom det är viktigt för hudens hälsa.
    • Ökad risk för infektioner: Vitamin D är viktigt för immunförsvaret, så brist på vitaminet kan öka risken för infektioner som förkylningar och influensa.
    • Ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar: Vitamin D-brist kan också öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, eftersom det är viktigt för att reglera blodtrycket och hålla kärlen sunda.
    • Ökad risk för cancer: Enkel studier visar också att brist på vitamin D kan öka risken för cancer, men det behövs mer forskning för att bekräfta detta.

    Notera att det finns många andra orsaker till dessa symptom, och det är viktigt att konsultera en läkare för att säkerställa att det är vitamin D-brist som är orsaken till dina symptom.

     

     

    Några orsaker till vitamin D-brist

    Brist på solljus

    • Brist på solljus: Även under sommarhalvåret kan det vara svårt att få tillräckligt med solljus i Sverige eftersom solen är svag och skuggan är lång.
    • Bostadsort: Människor som bor i städer där det finns mycket luftföroreningar eller i områden med hög skogs- eller byggnadstäthet kan ha svårt att få tillräckligt med solljus.
    • Skyddande kläder och hudkrämer: Användningen av skyddande kläder och hudkrämer med hög solskyddsfaktor kan också minska mängden solljus som tränger igenom till huden och därmed minska produktionen av vitamin D.
    • Jobb och livsstil: Personer som tillbringar mycket tid inomhus på jobbet eller i hemmet kan också ha svårt att få tillräckligt med solljus för att producera tillräckligt med vitamin D.

    Bristande kost

    • Vegetarisk/vegan kost: Personer som följer en vegetarisk eller vegan kost kan ha svårt att få tillräckligt med vitamin D eftersom det är svårt att hitta livsmedel som innehåller vitaminet.
    • Små mängder fisk och ägg: Personer som inte äter tillräckligt med fisk och ägg, som är rika på vitamin D, kan också drabbas av vitamin D-brist.
    • Överdriven diet: Personer som följer en strikt diet eller är överviktiga kan också ha svårt att få tillräckligt med vitamin D eftersom deras kost kan vara bristfällig på näringsämnen.
    vitamin d brist


    Förebyggande av vitamin D-brist

    Solljus

    • Sommartid: Försök att tillbringa så mycket tid som möjligt utomhus under sommaren, när solen är starkare.
    • Vintertid: Under vinterhalvåret kan det vara svårt att få tillräckligt med solljus, så det kan vara bra att använda en ljusbox eller UV-lampa för att öka produktionen av vitamin D.
    • Sola med försiktighet: Var försiktig med att sola för mycket, eftersom det kan öka risken för hudcancer och andra hudproblem. Använd hudkrämer med hög solskyddsfaktor och undvik att sola under de varmaste timmarna på dagen.

    Kost

    • Ät fisk: Ät fisk som lax, tonfisk och sardiner, som är rika på vitamin D.
    • Ät ägg: Ät ägg, speciellt gula, som är en bra källa till vitamin D. Mjölkprodukter: Mjölkprodukter som mjölk och yoghurt kan innehålla tillsatta mängder av vitamin D.
    • Vegetariska alternativ: För vegetariska och veganer, finns det fortfarande livsmedel alternativ som är rika på vitamin D, som svamp och fortfarande vegetabiliska drycker.
    • Var försiktig med att undvika mjölkprodukter och fisk: Var försiktig med att undvika mjölkprodukter och fisk om du är intolerant eller allergisk, eftersom det kan leda till brist på vitamin D.

    Tillskott

    • Rådfråga läkare eller dietist: Rådfråga en läkare eller dietist innan du börjar ta ett tillskott av vitamin D, eftersom det kan interagera med vissa mediciner och det är viktigt att ta rätt dos.
    • Välj rätt typ av tillskott: Välj ett tillskott som innehåller D3-vitamin, eftersom det är den form av vitamin D som kroppen absorberar bäst.
    • Tänk på överdosering:Tänk på att det finns en risk för överdosering av vitamin D, så följ alltid doseringsanvisningarna på förpackningen och rådfråga en läkare om du är osäker.
    Föregående
    Nästa

    Lämna en kommentar

    Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.

    Tack för att du prenumererar

    Få ett mejl när produkten är åter i lager!
    this is just a warning

    Choose the ID of the Quiz you want to render (chat button):

    • Kosttillskott #1 with ID: 29HxY7
    • Hitta rätt racket with ID: rkHz06

    Choose the ID of the Quiz you want to render (automatic popup):

    • Kosttillskott #1 with ID: 29HxY7
    • Hitta rätt racket with ID: rkHz06

    Choose the ID of the Quiz you want to render (link popup, external link popup, email link popup):

    • Kosttillskott #1
      #quiz-29HxY7 (internal) or https://ancisport.se/#quiz-29HxY7 (external, email)
    • Hitta rätt racket
      #quiz-rkHz06 (internal) or https://ancisport.se/#quiz-rkHz06 (external, email)