Gå vidare till innehåll

Viktigt att röra på sig

Av Ivan Spoljaric 12 Dec 2022 0 kommentarer
Viktigt att röra på sig - ANCI sport

Att röra på våra kroppar har alltid varit viktigt, men aldrig tidigare har det varit så lockande att ligga i soffan som det är i modern tid.

Det finns många bra anledningar till att röra på sig. För det första hjälper det till att hålla kroppen stark och frisk, vilket kan minska risken för sjukdomar och skador. Dessutom kan det hjälpa till att förbättra ditt humör och din sömnkvalitet, och det kan även hjälpa dig att hålla vikten i schack. Slutligen kan det ge dig mer energi och göra det lättare att koncentrera sig och prestera på ett bra sätt i olika situationer.

30 minuter om dagen räcker

Rekommendationer när gäller att röra på sig är många, men det viktiga med fysisk aktivitet är att faktiskt ta steget till att göra det. Men brukar säga att MINST 2,5 timmar varje vecka är minimum men det gäller även att man ska röra på sig såpass mycket att man får upp pulsen samt blir varm i kroppen.

Vill man få till en ännu mer effektiv träning på en promenad så är gåstavar att rekommendera, det finns flera fördelar att använda sig utav gåstavar och detta även om man bara är ute i 30 minuter.

Gymstick Go Walker Gångstavar

Gymstick Fit Walker Telescopic Gångstavar

Den klassiska som alla pratar om är att ta en rask promenad i minst 30 minuter varje dag och detta är något som helt klart stämmer och kan vara det minsta vi kan göra, 30 minuter om dagen har alla tid med för sin egna hälsa. Att bara röra på sig såpass lite kan bidra till bättre rörlighet, bättre balans samt att blir inte lika stel i muskler och leder, det blir lättare att ta sig upp ur sängen eller soffan efter ett lättare träningspass. 

 

Lite mer utmaning

Vill man göra sin promenad lite mer utmanande eller kanske roligare så finns det redskap för detta.

Vi erbjuder till exempel ankelvikter för att skapa lite mer motstånd och i sin tur öka förbränningen.

Gymstick Vrist & Ankelvikter

Pure2Improve Vrist & Ankelvikter

Om man inte rör på sig regelbundet kan det finnas en risk för olika hälsoproblem, det är möjligt att bland annat förebygga:

  • Hjärt-kärlsjukdomar
  • Högt blodtryck
  • Kärlkramp
  • Hjärtinfarkt och stroke
  • Diabetes typ 2
  • Fetma
  • Psykisk ohälsa

Med fysisk aktivitet så påverkas även hjärnan positivt, detta genom att man kan få bättre minne, koncentrationsförmågan förbättras och man kan bli en riktig idéspruta både för jobb men även privat och vem vet, kanske andra typer av övningar och träning.

Om man inte vill gå ut på en promenad, kanske är inte vädret på din sida så finns det alltid lösningar, bland annat börjar allt flera införskaffa sitt egna löpband. Löpband behöver inte alltid vara framme och ta plats, vi har flera smarta lösningar på löpband som man enkelt kan gömma undan.

Tips på träningsmoment

Här är några enkla tips på lättare träningsmoment som du kan börja med om du inte är van vid att träna regelbundet:

  1. Börja med att göra korta, enkla träningspass varje dag. Du kan till exempel gå en kort promenad eller jogga i 15 minuter. Du kan även göra enkla styrkeövningar hemma, till exempel armhävningar eller planka.

  2. Variera din träning. Prova olika aktiviteter för att hitta något som du tycker är roligt och som ger dig en utmaning. Du kan till exempel prova olika typer av yoga, dans, simning eller cykling.

  3. Gör träningen till en social aktivitet. Det kan vara roligare och lättare att hålla motivationen uppe om du tränar tillsammans med en vän eller en grupp. Du kan till exempel gå på gruppträning eller bilda en träningsgrupp med några vänner.

  4. Försök att sätta realistiska mål för din träning och variera den för att hålla motivationen uppe. Du kan till exempel sätta mål att träna en viss antal gånger per vecka eller att öka din träningstid gradvis. Du kan även variera din träning genom att prova olika aktiviteter och öka svårighetsgraden på dina träningspass långsamt, viktigt att ha kul och ha tålamod för resultaten.

Föregående
Nästa

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.

Tack för att du prenumererar

Få ett mejl när produkten är åter i lager!
this is just a warning

Choose the ID of the Quiz you want to render (automatic popup):

  • Kosttillskott #1 with ID: 29HxY7
  • Hitta rätt racket with ID: rkHz06

Choose the ID of the Quiz you want to render (link popup, external link popup, email link popup):

  • Kosttillskott #1
    #quiz-29HxY7 (internal) or https://ancisport.se/#quiz-29HxY7 (external, email)
  • Hitta rätt racket
    #quiz-rkHz06 (internal) or https://ancisport.se/#quiz-rkHz06 (external, email)

Choose the ID of the Quiz you want to render (chat button):

  • Kosttillskott #1 with ID: 29HxY7
  • Hitta rätt racket with ID: rkHz06