Gå vidare till innehåll

Vill du bygga muskler?

Av Ivan Spoljaric 30 Dec 2022 0 kommentarer
Vill du bygga muskler? - ANCI sport

När det kommer till att bygga muskler finns det lite olika faktorer att tänka på allt från själva träningen till återhämtningen och proteinintaget.

Att bygga muskler kan antingen handla om att man vill bygga volym, alltså utseende eller så kan man bygga muskler i form av styrka och att man inte bryr sig om utseendet lika mycket. Värt att nämna är dock att även om man fokuserar på styrka får man räkna med att musklerna kan växa och att det syns.

Träningen

Första steget som dom flesta nog redan vet om är träningen, att träna och detta med tillräckligt hög intensitet vilket i sin tur betyder att man lyfta en vikt som är tung men fåtal repetitioner, det går även att dra ut på det med lättare vikter många repetitioner tills man verkligen känner att det börjar ta stopp. 


Proteinet

Men för att ge musklerna bränslet den behöver så behöver vi få i oss bra med protein och därav proteinpulver som är rikt på protein och andra ämnen som hjälper med tillväxten. Aminosyror finns oftast också i proteinpulvret men sällan i den dos man kan behöva därav kan aminosyror på BCAA (störst påverkan på muskeltillväxt) och Glutamin (minskar muskelnedbrytningen) hjälpa till.

Det är också viktigt att äta en hälsosam och balanserad kost som innehåller tillräckligt med protein, som är byggstenen för muskler.

 


Återhämtningen = vila/sova

Sist men inte minst är återhämtningen lika viktigt som allt det andra, att låta musklerna återhämta sig i form av vila, framförallt sova och en balanserad kost. 

Sömn är viktig för återhämtning eftersom det hjälper till att reglera hormoner och gör att kroppen kan reparera sig själv. Det rekommenderas att du försöker få minst 7-9 timmars sömn per natt för att ge din kropp tillräckligt med tid att återhämta sig. 

I allmänhet är det viktigt att ge dina muskler tillräckligt med tid att återhämta sig mellan träningspassen, så att de kan växa och bli starkare. Genom att vila, sova och äta en hälsosam kost kan du ge dina muskler de bästa förutsättningarna för återhämtning.

Läs gärna om 12-3-30 principen, populär träningsform som allt fler hoppat på.

Föregående
Nästa

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.

Tack för att du prenumererar

Få ett mejl när produkten är åter i lager!
this is just a warning

Choose the ID of the Quiz you want to render (automatic popup):

  • Kosttillskott #1 with ID: 29HxY7
  • Hitta rätt racket with ID: rkHz06

Choose the ID of the Quiz you want to render (chat button):

  • Kosttillskott #1 with ID: 29HxY7
  • Hitta rätt racket with ID: rkHz06

Choose the ID of the Quiz you want to render (link popup, external link popup, email link popup):

  • Kosttillskott #1
    #quiz-29HxY7 (internal) or https://ancisport.se/#quiz-29HxY7 (external, email)
  • Hitta rätt racket
    #quiz-rkHz06 (internal) or https://ancisport.se/#quiz-rkHz06 (external, email)