Gå vidare till innehåll

Yogans effekt på kroppen

Av Ivan Spoljaric 23 Oct 2022 0 kommentarer
Yogans effekt på kroppen
Att utföra Yoga har blivit mer eller mindre en trend och något som växt med sin popularitet senaste åren. En av dom större anledningarna till att Yoga blivit såpass populärt är för att det finns en del forskning som visat att man kan få ett bättre fysisk mående men även bättre sömn tack vare att utföra yoga några minuter varje dag.

Yoga kan påverka kroppen positivt på flera sätt såsom bland annat matsmältning, ökad koncentration eller så viktigt som minskad blodtryck som är den största anledningen till hjärtsjukdomar och problem som hjärtsvikt och stroke.

 

1. Minska stress

Stress påverkar fysisk och psykiskt hälsa negativt, men forskning visar att yoga är effektivt mot stress genom att avslappningen sänker nivåerna för stresshormoner såsom kortisol. Att utföra Yoga handlar om att hitta en bekväm position och ett första steg är att ha en yogamatta som är bekväm och tillräckligt stor. Vi erbjuder en rad olika yogamattor från flera kända varumärken, alla med fokus på kvalitet.

 

2. Sänker Blodtrycket

Yoga handlar oftast mycket om statiska muskelövningar vilket i sin tur leder till att blodet i kroppen får pumpa runt men och detta kan i sin tur leda till en blodtryckssänkande effekt. Med hjälp av olika hjälpmedel såsom Yogablock och Yogastraps kan man få till bättre övningar.

 

3. Bättre sömn

Genom att man jobbar på sin stressnivå med hjälp av Yoga så kommer detta samtidigt att leda till bättre sömn. Det skapas en mental avslappning som kan bidra till ökad sömnkvalitet men även kvantitet, både bättre och längre sömn på natten. Nivån på stresshormonerna minskar som resulterar i bättre sömn.

 

yoga yogaposition blogg fitness

 

4. Depression

Yoga har visat sig vara bra hjälpmedel att motverka nedstämdhet och depression. Tack vare enklare träningsform med lättare övningar kan kroppen och sinnet bidra till ökad självkänsla. 

 

5. Blodsocker och blodfetter

Med hjälp av yogaövningar som får upp pulsen och flåset kan genom denna fysiska aktivitet leda till minska blodsockret och blodfetter. Då är det fokus på yogaövningar som får pulsen att öka och till det finns det många bra yogaställningar. 

Köp till ett Yogaset från Abilica.

 

6. Bättre matsmältning

Övningar som kräver vridningar och vändningar gör att maten i kroppen stimuleras och transporteras på ett annat och ofta bättre sätt. Att mjuka upp tarmarna med yogaövningar har visat sig ge positiva resultat för matsmältningen så även magen kan dra nytta av yogan.

Köp till en yogamatta för att inte glida och samtidigt öka komforten vid övningarna.

 

7. Koncentration

Yoga handlar om att ta kontroll både det fysiska och mentala. Yoga kräver mer koncentration och oftast full koncentration än mycket annat vi gör tillvardags vilket leder till övning av just koncentration. Forskningen har bevisat att efter bara åtta veckors yoga kan man förbättra både sin koncentration och motivation avsevärt.
yoga yogaposition blogg fitness
Föregående
Nästa

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.

Tack för att du prenumererar

Din e-mail har blivit registrerad!

Köp nu

Redigera
this is just a warning
Logga in
Din varukorg
0 artiklar